Europa,  Polska

Odczarowujemy Wałbrzych

W okolice Wałbrzycha przyjeżdżamy od prawie 20 lat. Kiedyś rzadziej, teraz, głównie ze względu na bliskość gór, o wiele częściej. W swojej młodzieńczej głupocie, w momencie wjazdu do tego miasta czuliśmy się przygnębieni, bo wydawało nam się, że to (przepraszamy jeśli ktoś poczuje się urażony) depresyjne, szare i smutne miejsce. Teraz postanowiliśmy odczarować Wałbrzych i poznać jego piękną stronę więc ruszyliśmy „Szlakiem Starego Grodu”.  Trasa ma długość ok. 4,5 km. i wiedzie przez najciekawsze ulice i place śródmieścia, przy których znajdują się zabytkowe budowle. Można ją rozpocząć z dowolnego miejsca i zrobić tzw. pętle. Nam wyszło ponad 6 km. i niecałe 3 godziny bo często zbaczaliśmy ze szlaku i tam też szukaliśmy okazałej architektury, co więcej, czasami właśnie tam widzieliśmy te najpiękniejsze.

Trasa rozpoczyna się przy ul. Konopnickiej, następnie biegnie: ul. Słowackiego, pl. Grunwaldzki, al. Wyzwolenia, pl. Tuwima, ul. Mickiewicza, ul. Garbarska, ul. Młynarska, ul. Zamkowa, ul. Moniuszki, ul. Matejki, pl. Na Rozdrożu, ul. 1-go Maja, Rynek, ul. Gdańska, pl. Magistracki, ul. Słowackiego, ul. Konopnickiej.

Więcej informacji nt. szlaku zawierającego adresy i opisy budynków znajdziecie w poniższym linku:

Po drodze znajdziecie wiele kamienic, których nie ma na tej liście, a na pewno są warte zobaczenia.

Historia Wałbrzycha jest bardzo długa, sięga XII wieku, kiedy powstała tam pierwsza Słowiańska osada. Miasto należało do księstwa Świdnickiego, pod koniec XIII Bolko I zbudował zamek Nowy Dwór, o którym już pisaliśmy na blogu. Przez długi czas Wałbrzych był miastem prywatnym, należał do rodów Czettritz i Hochbergów. Najdłużej miasto należało do Czettritzów, którzy zbudowali tam pałac, w którym dzisiaj znajduje się Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa. Warto tam zajrzeć, w otaczającym pałac parku znajdziecie dwie zaniedbane wille, w jednej z nich zmarła księżna Daisy Hochberg von Pless, ostatnia właścicielka zamku Książ. Największy rozwój miasta nastąpił w XIX wieku wraz z rozwojem przemysłu wydobywczego, ceramicznego i włókienniczego. W czasie II wojny światowej Wałbrzych stał się dla Niemców ważnym ośrodkiem badań naukowych. W mieście i okolicach powstało wiele schronów i tajemniczym podziemnych tuneli, między innymi pod zamkiem Książ. Niedaleko stąd też do gór Sowich, gdzie znajdują się całe podziemne kompleksy. Po wojnie większość ludności niemieckiej została wysiedlona, zastąpili ich przybysze z kresów, a także górnicy, którzy wracali w tamtym czasie z Europy Zachodniej.

Jeśli wystarczy Wam sił po spacerze, to możecie udać się do najdłuższego pozamiejskiego tunelu kolejowego w Polsce. Jest to tunel pod Wołowcem, a właściwie dwa tunele, jeden ma 1561 metrów, a drugi 1601 m., łączą Wałbrzych z Jedliną Zdrój. Obecnie tylko jednym tunelem jeżdżą pociągi, a w drugim nie ma torów i właśnie nim przeszliśmy kawałek. Nie przeszliśmy jednak całego tunelu bo nie mieliśmy latarki, może innym razem.

Kolejny pomysł na bardzo fajną wycieczkę to ruiny zamku Stary Książ. Znajdują się one niedaleko Zamku Książ, jakieś 30 min. drogi niebieskim szlakiem, po drugiej stronie wąwozu rzeki Pełcznicy. Samochód najlepiej zostawić na parkingu Zamku Książ i skierować się w stronę Zamku Książ bo stamtąd ruszymy do ruin. My byliśmy już dwukrotnie na Zamku Książ, więc tym razem nie był on naszym celem. Oczywiście popatrzyliśmy sobie na niego z punktów widokowych bo to pikny widok ale do środka nie zaglądaliśmy. Jeśli ktoś wcześniej nie był, to zdecydowanie polecamy udać się tam bo naprawdę warto. Oba zamki zostały zbudowane w XIII wieku. Jednak Stary zamek został zniszczony w XV wieku. W XVIII wieku ruiny zostały przebudowane przez właściciela zamku Książ, a do połowy XX w. można tam było nocować, urządzano przyjęcia, a gospoda słynęła ze smacznej maślanki i świeżego chleba. Z książęcych tarasów do Starego Zamku prowadził system romantycznych mostków. Niestety Stary Zamek został spalony przez armię czerwoną w 1945r. i obecnie możemy oglądać tylko fragmenty murów, kaplicy, ganku, wieży i portali. Do zamku można dojść szlakiem od punktu widokowego na zamek Książ, wzdłuż wąwozu, na koniec pokonując kamienne schody, które są w miejscu dawnego mostu zwodzonego. Trasa dostarcza niezapomnianych wrażeń bo prowadzi m.in. po przyklejonych do skał mostkach, kładkach i ponad drzewami porastającymi gęsto wąwóz. Trzeba zejść na dno wąwozu i wspiąć się do ruin po drugiej stronie rzeki. Sama trasa do ruin jest już mega malownicza, a ruiny zamku to istny sztosik. Oba zamki znajdują się na terenie Książańskiego Parku Krajobrazowego, który został utworzony w 1981r. Największą atrakcją jest rezerwat „Przełomy Pod Książem”, w wąwozie rzeki Pełcznicy i potoku Szczawika, zaliczany do najpiękniejszych w Sudetach.

W Wałbrzychu byliśmy 31 maja 2021 roku.